محل لوگو

خودپنداره تحصیلی


این فایل در فرمت word تنظیم شده است.

قسمتهایی از فایل را در قسمت زیر برای شما آورده ایم:

در این فایل میخوانید: 

 

روزنبرگ[1] در سال )1979( خودپنداره را چنين تعريف مي کند همه فکر و احساساتي که به خود فرد به عنوان يک موجود اشاره دارد. شاولسون، هوينر و استنتون[2] در سال )1976( تعريف مشابهي براي خود پنداره ارائه دادند. به نظر آن ها خود پنداره همان ادراک شخصي از خود مي باشد و اين موضوع در چهار چوب ذات و درون اشخاص مي باشند.آن ها ادعا کردند اين سازه يک عامل مهم و مفيدي است. براي توضيح بيشتر، پيش بيني چگونگي اعمال افراد در اين رابطه ادراک شخصي از افکار خود که به طرق مختلف بر روي اعمال اثر دارد و به نوبه خود اعمال نيز روي ادراک افراد اثر مي گذارد.

چهار چوب مرجع، خود پنداره به شدت تحت تأثير مرجع يا اسنادها قرار مي گيرد و يا اين که در مقابل قضاوت شخصي از خود، جهت انجام دادن کارها قرار مي گيرد. مقايسه هاي اجتماعي اغلب به عنوان مهمترين منبع اطلاعاتي قوي براي خود پنداره در نظر گرفته مي شود. چهار چوب مرجعي نقش بسيار مهم براي توسعه ي خود پنداره ی تحصيلي بازي مي کند(مارش[3] 1987، 1986).

خود پنداره از طريق تجربه با محيط شکل مي گيرد مخصوصاً توسعه تقويت کننده هاي محيطي و پيام هايي که ديگران مي فرستند(شاولسون و همکاران، 1976). سکالويک[4] در سال 1997 برخي نکات کليدي در رابطه با عوامل موثر بر تشکيل خود پنداره با توجه به ديدگاه جديد بيان نمود(ديده شد در آثار راينر و دوي[5] 2001، سکالويک، 2000).

1- اسناد علي، عواملی که مردم به آن ها به عنوان موفقيت يا شکست اسناد مي کنند، زمينه هايي هستند که بر خود پنداره موثر هستند، خود پنداره و اسنادها به صورت دو جانبه با هم مرتبط اند. بنابراين انواع علل اسنادي مي تواند موفقيت يا شکست را پيش بيني کنند.

2- ارزيابي پيام هاي ديگران، برخي از پژوهشگران معتقدند که مردم موفقيت هايشان را از ديدگاه ديگر مردم مي گيرند همانند اعتقاد به اين که چگونه ديگران در مورد آن ها فکر مي کنند.

3- تجربه، تسلط، طرحواره هايي توسط تجربيات گذشته در يک حوزه خاص از خود ساخته مي شوند و اطلاعات مربوطه و تجربيات توسط اين طرحواره ها پي گيري مي شوند.

4- محوريت رواني: روزنبرگ در سال )1979( در تجزيه و تحليل خود اعتمادي، ادعا کرد که خود اعتمادي اساس ارزيابي از کيفيت آن چه ادراک مي شود، است.

سکالويک در سال (1997) اين يافته ها را بازنگري کرد به هر حال هارند و ماي بدي[6] در سال 1984 شواهدي را جهت حمايت از اثر محوريت روان شناسي تهيه نمودند.

خود پنداره تحصيلي

خود پنداره تحصيلي مجموعه اي از عقايد و نگرش ها، توجهات دانش آموزان درباره مجموعه مهارت هاي علمي و اجراي خود است(لنت براون و گور،[7] 1997). خود پنداره تحصيلي به طور خيلي قوي با پيشرفت تحصيلي رابطه دارد (مارش،[8] 1990) و به عنوان يک سازه مهم روان شناسي شناخته شده است که بر پيشرفت تحصيلي موثر باشد(کوکليو پتل[9]، 2007).

پژوهش هاي زيادي در رابطه با توسعه مدل هاي موثر براي شرح خود پنداره تحصيلي صورت گرفته است. از جمله پژوهش هاي خود پنداره علمي که توسط شاولسون انجام گرفت. وي خود پنداره تحصيلي را تک بعدي در نظر گرفت، مدل شاولسون موقعي بيان گرديد که ديدگاه رشد شخص ديدگاه غالبي بود، اما مدل هاي جديد خود پنداره تحصيلي را به صورت چند بعدي در نظر مي گيرد. از جمله اسانتون و هوين[10] خود پنداره علمي را به عنوان يک سازه مفيد چند بعدي يا مدل سلسله مراتبي فرض کردند. فرض اين دو دانشمند اساسي براي تئوري هاي جانز و کولي[11] شد(بیرن و گوين[12] ، 1996).

مدل شاولسون يک مدل خود پنداره تحصيلي جهاني (عمومي) بود که به دو جزء خود پنداره علمي (همانند رياضي، زبان شفاهي و علوم) و غير علمي (همانند اجتماعي، روان شناسي ، عاطفي) تقسيم بندي شده بود و امروزه خودپنداره علمي به صورت چند بعدي سلسله مراتبي در نظر گرفته مي شود که با افزايش سن اين سازه تغيير مي کند. اخيراً گاي، مارش و بويرين[13] (2003) اثبات کردند، همان طور که بچه ها بزرگ تر مي شوند درجه خودپنداره علمي معتبرتر و استوارتر مي گردد.

 

[1]- Rosenberg

[2]- Shavelson- Hubner and Stanton

[3]- Marsh

[4]- Skaalvik

[5]- Rayner and Devi

[6]- Harter and maytery

[7]- Lent, Broen & Gore

[8]- Marsh

[9]- Cokley & Patel

[10]- Stanton & Huben

[11]- Janes& Cokley

[12]- Byrne & Gavin

[13]- Cuay, Marsh &Boivin


مبلغ قابل پرداخت 42,300 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 437

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما